Afzien op de Hai Van pass - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kenneth - WaarBenJij.nu Afzien op de Hai Van pass - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kenneth - WaarBenJij.nu

Afzien op de Hai Van pass

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kenneth

05 Januari 2010 | Vietnam, Hué

De 5de na een goed ontbijt monter op de fiets gestapt om die dag via Da nang de hai van pass over tegaan.
Bij het vertrek leek het een niet al te warme dag te worden met weinig wind. Kort na het uitrijden van Hoi An stonden er een paar vietnamese wielrenners die om zo 'n 8 uur 's ochtends hun training er al weer op hadden zitten. Even mee'gepraat' en weer verder gegaan. Vlak voor Da nang zagen we een ouder stel fietsen om santos fietsen, dus kan niet missen nederlanders! En inderdaad ze kwamen uit nl (spijkenisse), waren op weg naar Hoi An dus Sjoukje heeft nog wat kaarten gegeven en wat andere info, foto gemaakt en weer verder.
we waren lekker aan het fietsen langs het water maar waren even vergeten tijdig op de kaart te kijken en waren zo dus iets te lang langs de kust gereden wat dus een kleine omweg betekende naar Da nang. Toch weer gelukt om de juiste weg te vinden om eerst nog wat water in te slaan om de 450meter hoge Hai van pass te overwinnen. Ook op dat moment nog geen kilometer voor de beklimming leek het allemaal nog een kleine inspanning te worden en dus een eenvoudige dag. Wat kan een dag snel omslaan. De nederlanders hadden nog gezegd dat de beklimming vrij eenvoudig was en het weleens fris kon worden. Nou, wij hadden die ene dag dat de zon er zin in had en de wind een vrije dag had opgenomen. Kortom de beklimming werd een leidensweg en dan metname voor sjoukje die haar warmte absoluut niet kwijt kon waardoor ze enigszins overhit raakte wat tot enige uitbarstingen leidde. Onderweg een paar keer gestopt en nog wat gedronken met een paar monniken die een gezellig dagje uit hadden... Dit brak de verhitting tijdelijk om na een paar honderd meter fietsen dubbel hard terugkwam. Maar zoals altijd komt er een eind aan het leiden en kan de afdaling beginnen. In Lang Co aangekomen eerst een resort aan het strand bekeken maar die had de beste tijden achter zich gelaten dus maar verder gefietst in het dorp. En zowaar was er nog eentje die er al van afstand beter uitzag. Nog zittende op de fiets werden we al luid van de zijkant toegeroepen, door Ngoc! Ngoc was de reisleider van de aussies die we tegen waren gekomen tussen Dalat en Na trang en was nu met een volgende groep op pad.. Hoe groot is de kans, dat je elkaar treft op een dergelijke route...? Na de verbazing te hebben weggelachen aan het bier om deze ontmoeting te vieren. We hoefden tenslotte niet meer verder, ook volgens Ngoc was het een prima resort dus klaar. Zijn groep nog even ingelicht dat het heel verstandig was om een kruisje door de Hai Van pass te zetten als je niet gebraden wilde worden.
Dus de nacht doorgebracht in een super rustig resort met uitzicht op de zee..
De volgende dag een eenvoudige dag naar hué, ook wel eens lekker zo relatief vlakke dag met eens geen brandende zon en wind tegen. Nog 3 fietsers gezien waarvan de eerste eigenlijk te laat en het stel wat we later zagen was blijkbaar te laat vertrokken want die hadden de blik op oneindig een geen tijd om even te stoppen voor een praatje.
Voor 12 uur in Hue, wat ons zeer goed deed en dus maar bij de DMZ bar (blijkt een zeer bekende bar in hue te zijn) een biertje met een snack..
2 dagen Hue om wat tombes te bekijken van de dynasties die hier hebben geregeerd, in het hotel aangeraden door Ngoc.

• 09 Januari 2010 - 22:18

Bertinni En Dre:

he luitjes,

geen overstromingen in hoi an?? inmiddels voorziter af en met 40 graden kouder dan bij jullie vandaag weer eens verkleumd op de atb in de sneeuw in norg, Doe rustig aan en enjoy de springrolls, tigerbeers and the pho als ontbijt ;)

groetjes