Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Kenneth - WaarBenJij.nu Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Kenneth - WaarBenJij.nu

Mandalay

Door: Kenneth

Blijf op de hoogte en volg Kenneth

27 December 2012 | Myanmar, Mandalay

43km, dat is de afstand die op de kaart staat om van Kyaukse naar Mandalay te komen. Oftewel eindelijk weer eens een korte dagafstand..
Zowel elke dag dezelfde routine, spullen in de tassen, rekening betalen en fietsen. Nu was er nog even een klein dingetje. Sjoukje had de prijs iets naar beneden gekregen waarbij ze onze dagelijkst fles bier had uitonderhandeld. Helaas hadden ze die nog wel op de rekening gezet. Maar ook dat was weer snel opgelost en konden we op weg.
OP de hoofdweg merk je direct dat het een stuk drukker is, meer verkeer en nog meer herrie.
vandaag was wel de dag van 2 vliegen in één klap want voor mandalay hebben ze een paar honderd jaar geleden een 1,5km lange teak houten brug gemaakt..ik zeg trekpleistertje/toeristmagnet.. ok n paar km om maar dan hoef je daar niet meer voor terug. Uitzicht op de brug is gratis maar wanneer je wat voor dat teak wilt betreden dien je eerst wat dollars te overleggen.. tja de hollandse nuchterheid is er dan toch.. tenslotte hebben we allemaal wel eens op een brug gestaan. Zo bijzonder is dat niet. En daarbij wil je een foto mét de brug erop. erg lastig wanneer je er zelf opstaat.. ;-)
Kortom de brug bekeken, wat gedronken en weer verder, 'even' door het dorpje om onze weg te vervoegen. De plattegrond was zo duidelijk dat je zo weer op de juiste weg naar mandalay komt. Helaas bleek het dorp ietsie groter en met meer straten. Denkende dat we op de goede weg waren. Dit nadat we nog even een paar nederlanders op een kruising hadden berispt voor het staan midden op. Helaas even een klein stukje te ver gereden en via een omweg waarbij het toch bijna teveel werd in Mandalay aangekomen. Een echte stad en met een vreselijke herrie. je merkt dan dat je de afgelopen dagen in de stilte hebt doorgebracht en je dat herrie ontwent bent. We hadden vantevoren bekeken waar de meeste guesthouses en hotels zaten en dat is, hoe kan het anders, in het centrum. Na het bekijken van een van de hotels was wel duidelijk dat de prijs/kwaliteit verhouding niet best was en daarbij allemaal gelegen op drukke straten. Dankzij ons eigen fietsen even een stukje buiten het centrum gegaan en op een goede plek een goed hotel gevonden. Gesettled en daarna nog even naar het oude koninklijke paleis. Een soort forbidden city idee. Niet alles meer origineel maar ach t gaat om het idee. Je krijgt een aardig idee hoe het destijds is geweest voordat de engelsen het koninklijk huis ondergeschikt vonden van die van hun zelf.
Verder niet veel te zien wat we de moeite waard vonden. Nog wel naar de Moustache Brothers geweest. Deze staan en stonden bekend om hun kritische houding tov het regiem. We vonden dit wel meevallen maar dat komt wellicht omdat we in Nl allles mogen zeggen zonder dat we daar de gevangenis voor in moeten. vanuit dat perspectief zijn hun uitspraken mbt corruptie etc wel weer gewaagd. Het wordt in het engels gedaan en mogen alleen toeristen komen. Dus enige boycot is er wel.

De volgende etappe wordt weer een korte (op papier). richting Sagaing. Dit om de dag erop iets minder lang te maken (klinkt logisch). Over een dag of 4 denken we in Bagan te zijn voor de 'grande finale' en de reden voor vele om dit land te bezoeken... we zullen proberen om onze vorderingen met jullie te delen.
En wellicht dat we dan eindelijk weer eens een echte kroeg tegenkomen.. die zijn hier namelijk niet te vinden. Niemand die op het idee is gekomen om een of ander backbackers bar te beginnen.. dus mocht iemand dit lezen, de gouden tip.