8 januari Havana...again - Reisverslag uit Havana, Cuba van Kenneth - WaarBenJij.nu 8 januari Havana...again - Reisverslag uit Havana, Cuba van Kenneth - WaarBenJij.nu

8 januari Havana...again

17 April 2014 | Cuba, Havana

Onze casa moeder trommelde ons al vroeg uit bed met de mededeling dat we op de reservelijst voor de bus stonden... Blijkbaar had ze net als gisteren al weer flink lopen bellen en haar lijntjes uitgezet. Koffie voor ons gemaakt en ons weer uitgezwaaid. We wisten het niet zeker maar we hoopten dat we haar goed hadden begrepen en ze dit ook werkelijk geregeld had, de man bij het busstation sprak alleen maar weer Spaans maar knikte wel bij de vraag “wij op de lijst?”..je zou toch denken dat ze het echt geregeld had....ondertussen maar even een lekker broodje gehaald die we gisteren ontdekt hadden en ook al hadden gegeten; lokaal straat tentje waarbij het broodje ham nog even tussen de grillplaat wordt gelegd voor het echt verse gevoel, kosten nog geen halve euro...
De bus kwam rond tienen en ja hoor we hadden plek! Blijkbaar heeft onze casa oma een groter netwerk dan we dachten wat dus was toch lekker geregeld. Onze nederige excuses naar granny. Deze bus zat ook vooral vol met veel meer toeristen, blijkbaar reizen die dan vooral overdag. Op naar Havana. Hier aangekomen was het al avond, en donker. De fietsen weer in elkaar gezet en even op zoek naar een remblok aangezien er eentje van verdwenen tijdens het transport. Maar na installatie remblok en de tassen op de fiets vanaf het busstation naar het centrum, wel even via de achteruitgang aangezien de fietsen niet via de regulier in/uitgang kunnen. Nu alleen hopen dat ons plekje in Havana nog vrij was, we hadden ons niet gemeld dus 'fingers crossed'.. Gelukkig bleek dit het geval en we werden weer warm onthaalt door onze casa-oma en konden we weer in ons vertrouwde kamertje.
De bus voor morgen zou wellicht weer een probleem worden omdat alles al weer gereserveerd was. Je kunt hier namelijk reserveren en daarvoor hoef je niets te betalen....ook niet als je niet komt opdagen, dus ja de reserveringen lopen snel vol, en betekent dat je vaak wacht tot de bus komt en dan pas weet of je mee kan .Cubanen zijn erg gewend aan wachten op vervoer, zeker als je bedenkt hoeveel mensen er altijd langs de weg staan op zoek naar een lift...blijft bijzonder).