herkenning - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Kenneth - WaarBenJij.nu herkenning - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Kenneth - WaarBenJij.nu

herkenning

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kenneth

03 Januari 2010 | Vietnam, Hoi An

Vanuit qui nohn gingen we de bus nemen naar hoi an. Wij ons ‘s ochtends bij het busstation gevoegd en na even onderhandelen konden we mee met een busje model ford transit. In onze ogen al een enorme verbetering dan de klein mitsubishi/suzuki busjes die zon 5 tot 10 jaar geleden gebruikten. Wel nog eerst het rondej rond de kerk om de bus wat fatsoenlijk te vullen en toen op pad. Gaande weg de rit bleek toch ook dat de bedoeling is om dit busje zo vol mogelijk te kunnen proppen met mensen en andere produkten. Van ons werd ook verwacht dat we gingen in schikken om op een normale plek van 2 toch minstens 3 mensen kwijt te kunnen. Helaas ging dit niet lukken daar we toch een slag groter zijn dan de gemiddelde vietnamees en al helemaal klem zaten met onze knieën. Maar toch konden er steeds meer mensen in want een vietnamees kan qua lengte ook best staan in zo’n bus. Hoogtepunt was toch 26 man en heel veel rotzooi in een ford transit. Dit dus niet anders de vroegere kleinere busjes…. Onze chauffeur bleek een echte michael schumacher en had het tempo er flink in en er werd niet gestopt voor eten of plassen. Tijdens de tocht hebben we nog 2 groningers gespot, we waren ze al eerder tegen gekomen in laos en hadden mail adressen uitgewisseld, dus we sten dat we ze tegen zouden komen en ja daar waren ze en kon ken nog net zijn arm uit het raam steken voor een groet die werd beantwoord. Toch leuk zo’n raar moment van het kruisen van elkaars wegen, wie weet komen we ze nog een keer tegen of gewoon ook jaren niet in Groningen. Al met al werden we na 5 uur gedropt bij de afslag naar hoi an, Fietsen nog heel, beetje bijbuigen van spatbord en blij dat we weer even konden trappen en weer wat lebensraum hadden.
Hoi An is van oudsher een chinese neder zetting en behoort tot unesco erfgoed. Het ziet er dan ook prachtig uit smalle straten met mooi oude chinese huizen die ’s avonds nog eens extra sfeervol worden doordat iedereen zijn pand verlicht met lampionnen, dit alles gelegen aan een rivier en dicht bij het strand maakt het tot een super vakantiebestemming. Veel toeristen en veel souvenirs etc. geweldig eten en toch met een relaxte sfeer . blijft leuk om er terug te keren ( we zijn er beiden al eens geweest) in 5 tot 10 jaar tijd is dan wel bijvoorbeeld het tegenoverliggend eiland aangepakt, zijn de restaurantjes met waterterras weggekocht (tenminste…) en is er een brede boulevard aangebracht bijvoorbeeld. We hebben en tochtje gemaakt in de omgeving, aan het zwembad gelegen en wat door hoi an gewandeld en lekker gegeten….heerlijk de toerist uithangen. Morgen weer op pad, ondertussen weer eens een nieuwe route uitgedokterd om wat meer variatie te brengen in route en omgeving ( highway 1 hebben we nu wel voldoende gezien ook al loopt deze nog 1000 km door naar Hanoi). Maar daarover een volgende keer meer.