suikertaart en andere tempels - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Kenneth - WaarBenJij.nu suikertaart en andere tempels - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Kenneth - WaarBenJij.nu

suikertaart en andere tempels

Door: sjoukje

Blijf op de hoogte en volg Kenneth

02 Februari 2010 | Thailand, Chiang Mai

in chang rai nog savonds lekker gegeten om een avond markt, naast eten, was er live muziek en veel souvenir verkoop, al met al een gezellig sfeer.
de volgende ochtend weer op de fiets gestapt en na zo'n 10 km te hebben gefietst kwamen we bij een kruising waar klaarblijkelijk iets aan de hand was, een drukte van mensen en bussen, dus even kijken maar...een tempel geheel in wit met speigeltjes waar vooral thaise mensen gekleed in het wit naar toe gingen, d it moest toch iets bijzonders zijn, dus fiets geparkeerd en kijken waar het nou om ging.
blijkt de tempel een project te zijn van een beroemde thaise kunstenaar die rijk is geworden met onder andere veel boedhistische schilderen (oa een tempel in london) en hij was nu zijn droom aan het verwezenlijken. aan de buitenkant waren diverse sprookjesachtige figuren uitgebeeld,een vijver met alleen witte vissen, alles geheel in een witte suikertaart uitstraling. Binnen werd nog hard gewerkt aan de schildering, welke ook een soort sprookjesachtige uitstraling had. de ene zijde van de tempel bestond uit het slechte wereldlijke, met 9/11 verbeeld, een bommen regen dingen als spiderman en andere helden en een beetje hel en verdoemenis. dit ging aan de zijkanten over in mensen drijvend op blaadjes richting het nirvana wat zich aan de ander zijde bevond met natuurlijk een grote verlichte boedha...duidelijk een unieke tempel die nog lang niet af was maar nu al een enorme uitstraling had dat het zoveel mensen trok. zeker de moeite waard om ook in de gidsen te gaan opnemen.
die avond kwamen we aan in wiang pa poa waar we eerst het enige hotel een hadden bekeken, matrassen van beton dus geen optie voor mijn rug. helaas bleek het ander homestay in het dorp niet meer in werking te zijn maar de eigenares wist ons te verwijzen naar een resort zo'n 3 km buiten het dorp. de receptionist keek redelijk geschrokken (sprak geen engels) toen we aankwamen en ging eerst maar eens de baas bellen, het was vrij nieuw en nog niet vol in werking was onze inschatting..spannend of we konden blijven ( volgende hotel 20 km verderop en we waren best moe). maar gelukkig er kwam een sleutel en we konden in het hutje en de communicatie via de telefoon maakte een aantal basi dingen duidelijk. we aten lekker even te rusten op het terras voor onze hut toen er nog een fietser aankwam...de receptionist had een drukke dag! en nog wel een groninger! gezellig wat gegeten en gedronken met hem,we hadden ook nog dezelfde bekenden, blijkt maar wwer hoe klein de wereld is. savons nog prachtig de maan op zien komen vanachter de bergen en weer eens heerlijk geslapen. de volgende ochtend scheiden onze wegen weer aangezien robert net de andere kant op ging.
wij hadden een klim etappe voor de boeg waarvan we dachten dat het klimmen en de top in de eerste helft van de toch zou liggen en daarna alleen nog maar afdalen....helaas bleken in de 2e helft nog wat pittige bultjes te zitten dus ik heb een paar keer een stuk moeten lopen en was zeer blij dat we in chang mai waren.
chang mai bestaat uit een ommuurde binnenstad en ruim 300 tempels! we hebben er weer een aantal bezocht maar zijn nu wel een beetje tempelmoe aan het worden....nog 2 daagjes fietsen en dan de nachttrein naar bangkok en op naar het zuiden....tijd voor de andere vakantie !

• 02 Februari 2010 - 10:11

B:

Hier nog steeds geen nieuws. Veel pelzier down south

• 03 Februari 2010 - 09:07

Theo:

Hee toppers, heerlijk om te lezen dat het jullie goed gaat. Hier gaat alles z'n gangetje jullie missen helaas wel een echte winter (en de start van Ekehaar ;-))

Groet,
    Theo