Bye 'Nam, HELLO LAOS! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Kenneth - WaarBenJij.nu Bye 'Nam, HELLO LAOS! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Kenneth - WaarBenJij.nu

Bye 'Nam, HELLO LAOS!

Door: kenneth

Blijf op de hoogte en volg Kenneth

14 Januari 2010 | Laos, Vientiane

Na het ontbijt de fietsen maar weer gepakt en bepakt en naar het nabij gelegen busstation gefietst. Daar zoekende voor de bus naar de grens werd we uiteraard weer gevraagd waar we naartoe wilde, de man wist ons te vertellen dat deze bus ergens anders vertrok en dat we maar achter hem aan moesten fietsen. Dus maar achter de brommerman aan en met snelheid door de stad achter m aan. Uiteraard enige scepsis toen we ergens op de stoep moesten wachten en dat hij de bus ging halen. Schreef alvast de tickets uit wat prima was maar betalen gingen we nog even niet want zo vertrouwd vonden we het nog niet. Maar zowaar kwam er een busje en konden we instappen. Al met al kostte de rit iets van 3 uur waarvan het laatste stuk een steile beklimming was waarvan we blij waren dat we die niet hoefden te doen. Niet alleen vanwege de steilheid maar ook omdat het een druilerig, natte dag was met een temperatuur op de top van nog geen 12 graden.
Na de nodige administratieve handelingen onze warme kleren verwisseld voor de wielerkleren en op de fiets gestapt en aan de afdaling begonnen. Hetgeen wat we hadden gehoopt werd bevestigd, het werd per minuut warmer en droger en algauw was de temperatuur weer boven de 20 graden en bleef nog stijgen!
Een geweldige afdaling/tocht naar de eerste plaats in Laos geheten Lak Sao wat 30km vanaf de grens lag. Puur genieten van de omgeving, natuur, de rust en stilte. In Lak Sao aangekomen zagen we weer wat toeristen die naar bleek 'the loop' deden. Blijkt een bekend fenomeen te zijn waarvan we nu dus ook het bestaan kennen. Het stel had een tuktuk gehuurd en reden met het toch bijzondere transportmiddel deze tocht. Aangezien het nog relatief vroeg was en we er zin inhadden besloten om door te fietsen naar het volgende dorp waarvan we dachten dat het 30km verder was maar bleek iets van 58km te zijn maar ook dat leek ons geen probleem dus verder gegaan. Er zou nog een steile beklimming komen maar dat zou geen problemen opleveren onder normale omstandigheden alleen deze keer brak mijn ketting...gelukkig extra schakels meegenomen dus stuk eruit geponst en nieuwe schakel erin en verder. In de vietnam oorlog zijn er door de amerikanen de nodige bommen gegooid om laos en veel liggen nog her en der verspreid dus toen we werden tegengehouden met de mededeling dat er een bom tot ontploffing werd gebracht gingen we er in enige sensatie vanuit dat het wel zo'n oude zou zijn. 'Helaas' ging het om nieuwe werkzaamheden, na de ontploffing de laatste kmwerd getrapt en aangekomen in de eindbestemming voor die dag Na Hin. Daar echte hard core fietsers getroffen een jong stel uit zwitserland die het hele stuk naar laos hadden gefietst; 6 maand onderweg en nog wat te gaan..
Ingecheckt en vergeefs op zoek naar nieuw geld, waren even vergeten dat niet in elk dorp een ATM staat.
De volgende dag verder voor Paksan wat dik 130km verder ligt waar we hopen geld te kunnen pinnen en anders te wisselen. Anders wordt het wel vervelend..

• 16 Januari 2010 - 14:05

J.P. Balkende:

Hoi tweewielers,

Net even bijgelezen. Ik zit in mijn vakantiehuisje in Havelte. Pfoe: agressieve bijen, hardnekkige regen en kettingleed, maar ook prachtige landschappen, een bus vol fans en andere grappige ontmoetingen. Klinkt fantastisch. Veel mooie kilometers nog gewenst en ik houd hier wel een oogje in het zeil.

• 17 Januari 2010 - 20:13

Ubel En Sjollie:

Verslagen uit geprint ga ze eerst lezen nu reactie komt dus later.
    Lieve groetenvan Pa en Ma