Holguin another day - Reisverslag uit Holguín, Cuba van Kenneth - WaarBenJij.nu Holguin another day - Reisverslag uit Holguín, Cuba van Kenneth - WaarBenJij.nu

Holguin another day

Blijf op de hoogte en volg Kenneth

04 Maart 2014 | Cuba, Holguín

27 december Holguin
Omdat we gisteren zo laat waren vandaag hier nog maar een dagje gebleven om het even in ons op te nemen. Dit stadje bestaat uit vele pleintjes en zeker tegen de avond wordt het dan ook gezellig druk. Verder weinig echt bijzonders, nog een cafeetje/theater met oude mannen die de tango zongen/speelden ( de zanger was al 92) dit was vond ik mooi maar kenneth minder.
Verder wat praktische zaken geregeld als geld wisselen, dit is niet zo maar wat. Cuba heeft dan wel veel banken maar ook elke dag veel mensen die naar de bank willen. Hadden al een rondje gedaan en bij veel banken wat het erg druk. Echter een bank is lekker rustig, blijkbaar kun je daar niet voor al je bankzaken terecht. Dus geluk dat we deze gevonden hebben, stonden snel binnen met nog enkele ander Nederlanders. Deze bank ziet er super netjes uit en volledig airconditioned best lekker. De bewaker vond wel dat er niet te hard mocht worden gepraat en dus iets minder luid de conversatie voortgezet. Bij het wisselen van weer wat dollars getracht om de mevrouw duidelijk te maken dat we zegels nodig hadden voor de verlenging van ons visum. Duurde even voordat ze ons begreep en ons duidelijk uitlegde dat we die niet bij deze bank konden krijgen maar wel bij een andere bank. Bij de uitleg werd al wel snel duidelijk dat we dus weer ongeveer uitkwamen bij de bank waar heel veel mensen voor stonden. Elke bank heeft uiteraard een bewaker bij de deur. Dus maar even gevraagd naar de zegels. Gelukkig bleek dat we die niet beneden in de bank moesten halen maar de trap op moesten waar nog een bank was. Trap op en dan kom je terecht in een ruime wachtkamer waar ook nog de nodige fauteuils staan. Ze maken het wachten hier wel erg aangenaam. Dat zou natuurlijk kunnen dienen als waarschuwing dat het weleens een tijdje kon gaan duren… Na enige tijd braaf inde rij te hebben gestaan viel het wel op dat voordringen hier op een of andere manier ingeburgerd is. Volkomen onduidelijk hoe en wat dus ook maar hier weer het deurmannetje aangesproken dat we zegels nodig hadden. Hij leek het te begrijpen en na toch nog enige tijd wachten waren we blijkbaar toch aan de beurt. In ieder geval mocht we de deur door waarna er gelukkig weer stoelen staan waar je nog even op kunt wachten tot dat je echt aan de beurt bent. De daadwerkelijke wissel van geld in zegels, die dezelfde waarde vertegenwoordigen als het geld wat je er nog voor hebt gegeven, ging wel vlot en zo stonden we weer buiten om naar een immigratiekantoor te gaan om de daadwerkelijke verlenging van ons visum te regelen.
tja hoe kun je mensen bezig houden ( gelukkig hadden we in de bus even een lonely planet van een belg geleend, en hij deze weer van de lokale bieb ;-) zodat we in ieder geval wisten dat we deze zegels nodig hadden...). Aangezien het nu geregeld was met de zegels dachten we ook nog maar even naar het immigratiekantoor te gaan die net buiten het centrum was. We hadden de naam van de straat waar deze zou zitten..naar een heel eind lopen werd ons wel duidelijk dat deze missie niet ging slagen. Dus maar weer terug het centrum in om wat te gaan drinken en eten. Nog even wat oude gebouwen meegepakt. Staat ook hier veel ouder glorie waar de daken van verdwijnen..
De andere kant van het centrum nog even bekeken, de lokale slager zag er weer netjes uit.. Nog wel een grote speeltuin gezien die er wel verzorgd uitzag. Holquin heeft ook een enorm bowlingcentrum met wél twee banen!! Hier kwamen we een mannetje tegen met een karretje waar hij verschillende soorten koekjes verkocht. Heel grappig karretje en mannetje, wat verschillende dingen geprobeerd en deze lokale lekkernijen gingen er goed in.. Al eerder was ons opgevallen dat er puntzakjes worden aangeboden maar was daar nu precies was niet direct duidelijk. Ze lijken wel iets te roepen van ‘money money’ maar dat zal er toch niet inzitten. Maar eens zo mannetje aangeklampt en gevraagd wat t moest kosten.. echt peanuts.. en dat zat er ook dus in, pinda’s… wel lekker
dit was weer een volledig programma. En daarnaast ook nog gebruik gemaakt van het internet. Internet was hier best aardig geregeld in ieder geval voldoende ruimte. De kaartjes hadden hier korting (waarom…geen flauw idee) maar wel handig om wat van die kaarten met een waarde van 30minuten te hebben. Dus snel het blogje een beetje bijgewerkt en wat andere zaken opgezocht. Ja druk druk druk. De was hadden we ook maar weer eens laten doen, wel zo fijn om weer wat schone kleren te hebben. Kortom we kunnen weer een paar dagen vooruit!