9 januari Tussenstop of..straight away to the beac - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Kenneth - WaarBenJij.nu 9 januari Tussenstop of..straight away to the beac - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Kenneth - WaarBenJij.nu

9 januari Tussenstop of..straight away to the beac

Blijf op de hoogte en volg Kenneth

18 April 2014 | Cuba, Viñales

9 januari Tussenstop of..straight away to the beach
Vandaag als eerste het visum regelen omdat deze de 13e verloopt en dit al wel erg dichtbij komt en ze zijn erg streng op verlopen visa, dus dat moeten we niet hebben. Eerst nog een printje maken van mijn gezondheidsverklaring, dit maar gedaan bij het grote hotel National de Cuba, wat bij ons om de hoek stond en wat vrij prijzig is maar daarmee ook alle voorzieningen goed op orde heeft.
Kost wat en een medewerkster die tijdens de opleiding blijkbaar de lessen ‘klantvriendelijkheid’ had overgeslagen, maar werkte gelukkig wel goed. Daar ook gevraagd waar we visa konden verlengen ( ervaring Las Tunas dat het soms anders is dan op de kaart of in de lonely planet), bleek hier ook weer te kloppen, was op nog geen 50 meter van ons casa! Ongelooflijk, binnen een half uur hadden we het geregeld ( ik moest nog even snel op een neer voor een extra kwitantie van de casa, omdat je per persoon één op naam moest hebben, had ze net die van Ken ingevuld).
Wel werden we meerdere malen op gewezen dat we de 17e ook echt het land uit moesten want aangezien onze gezondheidsverklaring de 17e aangaf, we ook een visa tot de 17e krijgen, weinig marge hierin dus.
Toen alvast maar de fietsen ingepakt en tassen hergepakt voor ons laatste weekje duiken. Alles verliep voorspoedig en om één uur besloten we toch maar te proberen om te kijken of de bus van 2 uur plek zou hebben. Bij het busstation aangekomen werden we benaderd om een taxi te delen met een ander stel naar Vinales, kostte evenveel als de bus, was een goed eind de goed richting op en we konden meteen vertrekken, dus doen! We zaten met een Australische en een Bulgaar (stel woonde bij Londen) in een echte oldtimer die uit diverse onderdelen was samengesteld. De chauffeur was een zeer aardige vent en legde ons uit dat het casco engels was, de motor Frans, de rem Italiaans en het interieur was bijna volledig gestript en het dashboard vervangen door die van een Lada. Lekker authentiek ritje ;-). hij deed er nog een kleine omweg naar het mooiste uitzichtpunt van Vinales bij kado. De vorige keer dat we in Vinales waren hadden we aan het begin van de straat een mooie nieuwe casa gezien en wilden toch eens kijken wat dat zou kosten. Viel uiteraard mee en dus daar ingecheckt. In Vinales hebben we later nog gezellig geborreld met het stel en 's avonds gegeten bij the Olive,( restaurant wat een betere menukaart heeft, beetje Italiaans geïnspireerd en wat de vorige keer steeds vol was toen we er waren). Kortom super snel van Havanna naar Vinales gekomen, morgen kijken of we nog een beetje makkelijk naar Maria La gorge kunnen komen of dat we eerst naar Pinar del Rio moeten..