11 januari Duiken, ‘lets get wet’. - Reisverslag uit María la Gorda, Cuba van Kenneth - WaarBenJij.nu 11 januari Duiken, ‘lets get wet’. - Reisverslag uit María la Gorda, Cuba van Kenneth - WaarBenJij.nu

11 januari Duiken, ‘lets get wet’.

Blijf op de hoogte en volg Kenneth

20 April 2014 | Cuba, María la Gorda

11 januari Duiken, ‘lets get wet’.

Duiken! Eerste duik, spulletjes pakken, de boot op alles opbouwen en binnen 10 minuten ben je op de duikstek, alles ligt hier zo vlak voor de kust dat het echt supersnel gaat. De briefing is (ulta)kort, extreem bondig en weinig inspirerend en dus hup ,et z'n allen het water in. Het ziet er prachtig uit, veel koraal, sponzen en andere begroeiing. Helaas wat minder variatie aan vissen en nudi-branches, dit valt ons wel weer wat tegen als superverwende tropendduikers. De divemaster heeft er ook een redelijk tempo in, zijn we ook iets ander gewend maar zo als altijd laten we ons niet teveel opjagen en 'eindigen' we bijna standaard als laatste.

Duiken betekent hier vooral dat je het moet hebben van mooie tunnels waar je doorheen kunt zwemmen (aka swimthroughs) , prachtig om te zien en te doen. Onze ervaring komt hierbij goed van pas, hierdoor hebben we onze drijfvermogen goed onder controle en kun je er mooi doorheen zonder dat er veel sedimentatie loskomt van de bodem. Wel zo fijn voor de andere duikers.
De middag duiken zijn minder diep en hebben daarmee ook meer vissen. Helaas hebben de divemasters niet veel kaas gegeten van alle vissen en het spotten van andere beestjes, dus wij zijn vooral op ons zelf aangewezen en proberen het tempo wat om laag te brengen zodat we ook daadwerkelijk wat zien. Al met al vermaken we ons prima, maar zijn de 4 dagen ook genoeg. Denk dat we als weinige de enkele nudibranches spotten die er zijn.

De voorlaatste dag ontmoeten we nog een gezellig Nederlands stel die een paar week Cuba doen met een huurauto en waarmee we een lift kunnen krijgen terug naar Pinar del Rio, dit scheelt enorm in de afstand naar Havana en de kosten, want ja als je echt in de middle of nowhere zit gaan de transporttarieven opeens ook een stuk omhoog. De taxichauffeurs hebben dit fenomeen van vraag en aanbod zeker begrepen en hebben het communistische principe heel erg verdrongen...

De conclusie mbt het duiken rondom Cuba, leuk om gedaan te hebben maar geen reden om voor terug te komen.