Santiago de Cuba - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Kenneth - WaarBenJij.nu Santiago de Cuba - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Kenneth - WaarBenJij.nu

Santiago de Cuba

Blijf op de hoogte en volg Kenneth

13 April 2014 | Cuba, Santiago de Cuba

4 en 5 januari Santiago de Cuba
Helaas had onze casa- eigenaresse zich verslapen of vergeten hoe laat we wilden ontbijten, dus kreeg we een half ontbijtje bestaande uit een kop koffie en een stukje brood ( zonder het verse sapje, het gebakken eitje en de fruitsalade waar we al redelijk aan gewend waren ;-).
Vandaag op naar Santiago de Cuba..een redelijke warme tocht, maar mooi en heuvelachtige route. Santiago de Cuba is de op een na grootste stad van Cuba en heeft een oud centrum met veel verkeer. Het was puzzelen om te komen waar we wilden omdat het ook nog eens heel veel eenrichtingsverkeer was. Gelukkig ook hier voldoende cubanen die wel willen helpen om ons in de juiste richting te sturen. Via een kleine omweg en wat waarschuwingen dat we ergens echt niet mochten fietsen bij het centrale plein gekomen waar een half podium stond. Uiteindelijk het door ons gewenste hotel gevonden en daar weer vrij eenvoudig een kamer geboekt. Fietsen mochten gelukkig ook binnen staan zodat we ons daar ook niet druk over hoefden te maken. Wanneer deze wel buiten hadden moeten staan hadden ze ook direct op n vrij drukke straat gestaan. Deze straat leek afgesloten voor verkeer of dit normaal was weten we niet maar bij aankomst was het wel heel erg druk met cubanen
Helaas drong de herrie en de uitlaatgassen van de stad ook door tot onze kamer. Maar 's avonds keert de rust vaak wel terug. Helaas lijken ze wel midden in de nacht de vuilnis op te halen of ze bevoorraden want de straten galmen dan van het gebulder van vrachtwagens.
We hadden een rustdag gepland, wilden nog een museum die we bij binnenkomst hadden gezien bezoeken maar deze was helaas dicht in verband met renovatie.
Santiago was ons ook wel iets te veel stad en op elke hoek een salsa band is ook iets teveel van het goede. Een groot (duur) hotel aan het grote plein ( waar Fidel ooit zijn eerste rede na overwinning heeft gehouden, en Raoul dit jaar de rede hield voor 55 jaar van de revolutie) kon je op het dakterras een goede pizza eten ( meestal zijn ze van het Amerikaanse soort met een te dikke bodem) en genieten van de lichtjes van de stad terwijl er beneden op het plein een orkest mooi klassieke muziek speelde. Top etentje!
Het hotel heeft ook n overdekt terras die over het plein uitkijkt en dus ook n mooie plek om wat te eten en te drinken. Dit gebeurt dan ook door met name toeristen die het zich kunnen veroorloven om daar hun hapje en drankje te veroorloven. Voordeel is dat je niet wordt lastig gevallen door verkopers oid. Maar dat compenseren dan wel weer op het moment dat je de laatste trede van de trap af bent. De taxichauffeurs vragen dan elke keer weer of je n taxi wilt alsof jij je in 2 stappen bedenkt en toch besluit om n taxi te willen.. In de buurt was nog een begraafplaats waar nog wat belangrijke cubanen begraven liggen maar die trekpleister aan ons voorbij laten gaan.. tenslotte kun je niet alle hoogtepunten tot je nemen. Ook hier toevallig (?) nog gegeten bij een restaurant behorende tot de Palmares familie, weinig bezoekers en een vlotte bediening maakte dat we in ieder geval weer snel de avond in konden waarbij het opviel dat het 's avonds toch wel weer wat frisser wordt... en zo in er altijd wel iets om over te 'klagen'..