06-01-2014 Bayamo - Reisverslag uit Bayamo, Cuba van Kenneth - WaarBenJij.nu 06-01-2014 Bayamo - Reisverslag uit Bayamo, Cuba van Kenneth - WaarBenJij.nu

06-01-2014 Bayamo

Blijf op de hoogte en volg Kenneth

14 April 2014 | Cuba, Bayamo

We hebben besloten nog een paar dagen te gaan fietsen en dan richting duikstek te gaan. Dus we proberen wat meer centraler in Cuba te komen waar we dan weer een bus kunnen nemen. Vandaag op weg naar Bayamo.....dit wordt een lange tocht van 124 km en waar het boek van zegt dat het een makkie is want vooral vlak en wind mee...dit viel iets tegen en was toch wel een zware tocht zeker door de warmte.
Bayamo daarentegen was weer een heerlijke verassing. Aan de rand van de stad was er al weer iemand die ons naar ons hotel wilde leiden, en blij toe want dit was ook weer een wirwar van wegen en eenrichtingsverkeer ( en helaas hebben we geen goeie kaarten van de steden). Voor de Beatles fans het lijkt erop dat ze ook bekend zijn op Cuba. Zagen bij het voorbij gaan een levensgroot beeld van de bandleden voor een Beatles café. Helaas kunnen we die vast niet terugvinden met alle straatjes die we doorkruist hebben na ons hotel toe..
We merken dat we het wel fijn vinden om wat meer in hotels te zitten, alhoewel de casa altijd prima zijn en zeker heel schoon is de anonimiteit van een hotel en het gemak van een bar en restaurant soms net iets fijner. Dit hotel had ook nog eens een mooi terras aan het centrale plein en het centrum was verkeersvrij en daarmee een stuk relaxter dan Santiago de Cuba. Het hotel stond in ons boekje maar sinds de druk/editie en ons bezoek hebben er wel wat veranderingen plaatsgevonden. Mooi gerestaureerd maar dat moet zich blijkbaar nog wel terugverdienen want de prijs voor de overnachting kan een cubaanse familie een goede maand van leven. Zoals wel gezegd erg fraai hotel en prima gelegen. Ook hier een boulevard aangelegd maar deze keer met wel heel veel fraaie kunstwerken.

De tourist informatiecentrum in het autovrije/luwe centrum, met inderdaad weer de kinderkopjes, had hier zelfs nog allerlei folders, meestal zijn deze al op, dus hadden we nu ook een folder over duiken in Cuba zodat we nu onze keuze definitief konden maken. Ons eerste idee om naar isla de juventud te gaan lijkt toch bijna onhaalbaar, het is teveel gedoe om er te komen. Voor buitenlanders zijn er maar twee manieren, via vliegtuig vanuit havanna of met een ferry, die net zo duur is die je eigenlijk alleen in havanna kunt boeken, waar we ook niet onze fiets mee kunnen nemen, en de verhalen die we gelezen hebben hierover lijken ook niet echt positief hierover. Misschien maar beter niet te proberen, aangezien zien we ook niet zitten te wachten op grote resorts vallen er al weer heel veel plekken af en komen we uit op Maria la Gorda, helemaal aan het westerse puntje van Cuba. Nu er nog te zien te komen…
’s Avonds lekker bij het hotel gegeten en het biertje gedronken. Je hebt hier uiteraard meerdere soorten bier en eentje ervan is Buccanero. We bestelden die en kregen deze dan ook waarna naast ons volledige verbazing en bijna verontwaardiging dat zij die niet hadden gekregen. Moesten blijkbaar al de hele tijd Cristal bier drinken. Na wat overleg kregen ze nu ook Buccanero. Blijkbaar verkopen dat ze liever aan de eigen gasten. Na het avondeten nog een korte wandeling rond het hotel om daarna te genieten van een zacht matras..