duiken Koh tao, Chumphon - Ranong - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Kenneth - WaarBenJij.nu duiken Koh tao, Chumphon - Ranong - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Kenneth - WaarBenJij.nu

duiken Koh tao, Chumphon - Ranong

Blijf op de hoogte en volg Kenneth

05 Mei 2016 | Thailand, Phuket

's ochtendsvroeg opgepikt door een minivan waarna er nog aan nederlands gezien werd opgepikt mochten we 3 straten verderop er weer uit en een grote bus in.. zelf daarna toe lopen was sneller geweest en dan had ik ook nog kunnen ontbijten..naar de ferry waar je pas ziet hoeveel mensen er (dagelijks) richting Koh Tao gaan.. en dan is het nu al n beetje naseizoen.
Maar iedereen vindt een plek op de ferry en off we go!
10jaar geleden oid ook de oversteek gemaakt maar destijds waren er constant mensen die je duiken wilde verlopen. deze keer bleef dat bij een.. en ook nog eens heel relaxed. Blijkbaar is er wel iets veranderd.
Verder niets geregeld maar dat is natuurlijk geen probleem waar alles in het teken staat van toerisme en het duiken. Eerst naar de duikschool waarbij ik met PADI destijds gehaald had maar de plek was niet echt ok dus maar de tassen opgepakt en t centrum in. Eerst wat gedronken en even zonder tassen een straat ingedoken. Goede keuze, duikschool en guesthouse.. dus ook weer snel geregeld.
De dagen erna gedoken, niets bijzonders maar wel weer lekker om even in het water te liggen. De duikdagen beginnen wel erg vroeg, verzamelen om 6.15 om rond 6.45 te vertrekken. Eind van de middag pas weer terug (in het geval van vier duiken). veel van de divemasters zijn jong en niet van het vinden van macro .. moet ook toegeven dat ik ook niet veel nudibranches heb kunnen vinden maar de meeste DM waren onder de indrukt dat ik ze wel vond! wellicht dat het dichter op het koraal zwemmen ook zou helpen. De nudis zijn maar een paar centimeter groot dus van heel ver weg ga je die niet ontdekken.

Na vier dagen weer het vaste land opgezocht en nog een keer de dim sum gescoord. Was al weer vergeten dat het allemaal wel klein is het wel behoorlijk vult maar desondanks weer gelukt om alle mandjes leeg te eten.
de volgende ochtend weer op tijd eruit, voordeel dat t ontbijt al om 6.00 kan dus 6.30 op de fiets richting Ranong. Richting was ondanks dat het in een dag te doen is wist ik eigenlijk al dat ik (weer) in het eco resort zou overnachten. Lekker opgeschoten en nog een tros bananen, het rantsoen voor de wereldfietser, gescoord. Deze rit al een keer eerder gedaan met Sjoukje dus heel wat herkenning. Ook deze keer de mandjes met dimsum op de top van de heuvel laten staan en doorgefietst naar het 'jungle'resort.

Daar aangekomen kon ik nog kiezen uit twee hutjes waarvan de tweede half in de schaduw van de bomen stond. Dit was ook de hut waar ik samen met Sjoukje had geslapen. Overdag waanzinnig druk met dagjesmensen die voor de koffiebranderij komen en daarna nog wat eten maar 's avonds erg stil en rustig. Nog wel enorme regenbui met zwaar onweer. Alleen maar goed want het land is kurkdroog.
Dat bleek de volgende dag ook want alles was weer droog. Dus nadat ik weer op tijd was opgestaan de weg opreed was die al weer helemaal droog. En zo bleef het ook de hele dag.. De vorige keer waren ze al bezig met de weg te verbreden en nu nog steeds. Je vraagt je echt af of er een economisch reden is voor de regio of dat dit economisch voordeel voor iemand anders is dan de burger... De weg lijkt nu niet dusdanig druk dat een vierbaansweg noodzakelijk is..of men denkt dat op termijn er meer verkeer komt door het opengaan van de grens met Birma... Of het nu twee of vierbaans is het blijft een mooie weg om te fietsen..

In Ranong door eigen schuld nog even een stukje gedoold maar toch aangekomen in de 'toeristen'straat. En ook daar weer in hetzelfde hotel uitgekomen.. je merkt dat het laagseizoen is, waren we vorige keer in januari in ranong en was het toen al niet een gekkenhuis, nu was het helemaal uitgestorven. Wel meer thai die op vakantie zijn. Had nog gehoopt op de thia curry pizza maar helaas was die tent gestopt dus dat ging helaas niet door. Besloten om een bus naar Phuket te nemen om daar nog een biertje te doen met collega, Frank. Zal niet zo heel vaak meer gebeuren dus soms moet je gewoon je plan n beetje aanpassen aan de omstandigheden. En zo strak is mijn reisplan ook weer niet..

Dus morgen richting Phuket, 300km en de verwachte reistijd van de VIP bus is vijf uur..kortom er wordt blijkbaar nog weleens gestopt.. we gaan het meemaken. Ben ook wel benieuwd naar de omgeving, wie weet dat ik er nog een keer terugkom dan is het wel fijn om te weten of het ook daadwerkelijk de moeite waard is..