Van het andere Phuket naar Khao Lak - Reisverslag uit Ban Khao Lak, Thailand van Kenneth - WaarBenJij.nu Van het andere Phuket naar Khao Lak - Reisverslag uit Ban Khao Lak, Thailand van Kenneth - WaarBenJij.nu

Van het andere Phuket naar Khao Lak

Blijf op de hoogte en volg Kenneth

09 Mei 2016 | Thailand, Ban Khao Lak

Van het andere Phuket naarKhao Lak
Ontbijt was weer eens geen optie of ik moest na 7.30 vertrekken... dus rond 6.00 stond ik in de 7/11 op n tosti, yoghurt en een orange juixe te scoren. Na dit smakelijke en voedzame ontbijt de fiets beladen en vertrokken en één van de Sodom en Gomorra's van Thailand. Want zo wordt Phuket en zeker Patong beach wel door veel mensen gezien. Vanuit een bepaald perspectief is dit ook zo maar het is ook een economisch fenomeen.
Het is weekend en blijkbaar is dat voor enkele Thai een mooi excuus om voor 7.00 s'ochtends het eerste biertje open te trekken en te genieten van de zonsopgang. Gelukkig om nog een paar wijze mensen die de dag al hardlopend beginnen. Zoals er meerdere wegen naar Rome leiden zijn er ook meerdere wegen om van Phuket eiland af te komen. De voorkeur heeft natuurlijk voor velen de grote vierbaans weg die door het binnenland loopt. Deze zou ook ik kunnen nemen maar geen zin om de hele tijd in het verkeer te rijden. Op de kaart had ik gezien dat langs de westkust een weg liep tot net onder het vliegveld waarna de enige weg nog de vierbaans was maar dat scheelt al wel een dikke dertig kilometer snelweg. Had bij aankomst al gezien dat de weg aan het begin (of einde) van Pating beach omhoog ging.. en dat klopte en dat was ook heel veel het geval. Daar fietsend begreep ik al snel waarom de snelweg door het midden van het daar vlakke eiland loopt. De westkust geeft geweldige uitzichten over de zee en de ver beneden de weg gelegen strandjes. Maar het is ook n weg die vele bochten kent en veel stijgen en klimmen in zich heeft. Maar wat een geweldige route. Daar waar de natuur in Patong zicht beperkt tot het naakt van mensen is het hier volop natuur. Mooie bossen en op de achtergrond geen digitale muziek maar fluitende vogels..
Waar je bij de grote stranden allemaal resorts en hotels op elkaar gepropt ziet, zijn het hier solitaire resorts die bijna opgaan in de natuur. De stuk van Phuket is voor mensen die een luxe maar relaxte vakantie willen en eventueel nog een wandeling kunnen maken in het achtergebied.
Ondanks dat ik best aan het genieten was en content met deze keuze was het ook nog behoorlijk pittig klimmen. Moet bekennen dat doordat ik verkeerd of eigenlijk niet tijdig schakelde een voetje op de grond moest zetten en moest draaien om weer op snelheid te komen.. En het was weliswaar nog vroeg door de stevige klimmetjes was het weer deftig zweten geblazen. Het leek erop dat deze dag het venijn in de staart zat maar aan het begin..

Ik wist dat het een dag was met meer dan 100km en daar direct wat fietstijd aangekoppeld, deze eerste 40km zorgde ervoor dat ik mijn planning enigszins moest aanpassen. Ook omdat het klimwerk de nodige energie had gevergd die ik nog wel verwachtte nodig te hebben gezien de afstand... Na het genieten kwam het vliegveld in zicht nog even geprobeerd om aan de kustlijn er voorbij te gaan maar dat bleek geen optie.. De grote weg op.. voordeel was wel dit al snel bij de controle post kwam en daar een meisje die onder iced mocca verkocht.. altijd goed en lekker. De Bidons gevuld en wat Royal D (dorstlesser) in de bidon en gaan. De wind stond gunstig in de rug dus de kilometers gingen lekker vlot onder de bandjes door. Wel werd het geluid van het verkeer irritant dus maar eens besloten om wat muziek te gaan beluisteren. Geen gek idee en al zingend ging ik vlotjes over de brug en van het eiland af.. Moeilijk was het allemaal niet omdat het een 'rechte streep' is.. Had eerst nog een plan gehad om via wat binnenwegen te gaan maar die orientatietocht heb ik maar gelaten voor wat het was..Kortom dom de bordjes volgen. Al snel een kiosk met bananen en papaya. Beide gekocht en weer doorfietsen.. Mensen vinden het wel grappig dat je n tros bananen koopt en n deel in de rugvakken propt en de rest aan de achtertas hangt. ging lekker maar desondanks was het natuurlijk nog steeds een behoorlijk stuk..En het werd warmer en t werd heuvelachtig..kortom makkelijker werd t niet.. maar aan alles komt bijna een einde.. zag de eerste borden met Khao Lak en een bordje naar het schildpadden opvang oid.. Bijna daar voor zover het in mijn geheugen stond alleen het kilometerbordje gaf wat anders aan namelijk 15km.. dat lijkt niet ver maar de ene dag is 15km een stuk verder dan de andere en vandaag was dit een hele lange 15km.. gevoelsmatig.. Maar goed meeste zat erop dus en het venijn hadden we toch al gehad? Helaas was het weer eens anders weer een lange steile klim waarvan het niet kon zien hoe ver die doorliep. Van ellende en verhitting toch maar eens gestopt en wat gedronken..
Op de fiets en verder.. zwoegend in de hitte kwam het einde van de beklimming in zicht.. eindelijk.. want de top betekend tenslotte weer ..afdalen.. Weer in mijn nopjes dat de spanning weer even van de spieren kon en ik weer lekker zoevend naar beneden kon.. dat euforische gevoel was kort.. dit omdat ik kijkend naar mijn achterwiel constateerde dat de slag wel weer heel groot was en het getik duidde ook op een gebroken spaak. Gelukkig was er net een overkapping waar ik mooi even die spaak kon vervangen. Voordeel van nu doen is dat ik nog lang kon gaan genieten van de afdaling.
Spulletjes er vanaf, spaak gezocht en spakenspanner erbij en al druipend van het zweet de spaak vervangen. Was maar goed dat ik de andere reserve spaken nog niet weer diep inmijn tas had gestopt want er bleek nog een spaak gebroken te zijn... dus werk en dubbel zoveel plezier straks in de afdaling. Helaas begon het te regenen en dat zou natuurlijk wel eens kunnen inhouden dat mijn afdaling met ingeknepen remmen zou moeten..zou heel zonde zijn.. gelukkig was t zo voorbij en kon ik op een droge weg aan de afdaling beginnen.. het einde van de afdaling was ook het begin van het dorp waarbij ik had bedacht dat ik aan de noordzijde zou overnachten maar het lijf en ook de geest waren klaar met deze dag. Even een klein stukje gefietst en zag uit mijn ooghoeken een relatief nieuw gebouw beetje af de doorgaande weg. Daar maar eens gevraagd en daarna gecrashed., uiteraard nog wel even met een glimlach onderhandeld over de prijs (met resultaat) maar dat is ook meer een ding voor de lol als noodzakelijk kwaad, als er niets afgaat ga ik toch niet weg... Dagje van 117km fietsen, dat was een tijd geleden... Zalige kamer met mega tv waar helaas geen Eurosport op was om de Giro te volgen.. wel lekker de papaya opgegeten..
Khao Lak, wie kent t niet.. ik kende het niet en was voor mij niets anders dan een tussenstop richting Khao Sok national park. Maar lopende door het dorp moest ik stellen dat het geen 'onaardig dorp was en eigenlijk wel heel veel heeft. Mooi lang wit strand, veel resorts met restaurants aan het strand. Veel mogelijke activiteiten zowel op het land als op en in het water. Het aantal duikscholen is dan ook zeer groot. Kortom een leuk dorp om een weekje oid te vertoeven in combinatie met wat duiken of iets dergelijks..
Na een goede thaise maaltijd het hotel weer op gezocht en klaar gemaakt voor een dagje klimmen richting Khao Sok, inschatting zo'n 75km dus heel vroeg hoeven we niet weg maar streven is rondom 7.00. Kan ik namelijk nog wel even het ontbijt meepakken.. Eerste gedeelte of de reguliere weg en dan een alternatieve binnendoor weg om weer te eindigen op de normale weg tussen Ranong en Surat thani.. Maar dat is voor morgen..

  • 09 Mei 2016 - 13:49

    Rolf:

    Hé Ken, goed bezig man!
    Geniet/ zweet nog de laatste daagjes, drinken we er snel eentje op als je weer thuis bent. Veilige reis, groet Rolf

  • 09 Mei 2016 - 15:51

    Hilbrand:

    Blijft grappig om te lezen hoe de afstand in combinatie met de hellingen en de warmte ook jou met een bere-conditie in de greep krijgen. Geniet nog ff & take care. Binnenkort maar snel weer bier drinken. Kan toch niet fietsen

    Groet Hilbrand

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kenneth

In het verleden veel gereisd waarbij veel landen gezien zijn vanachter het glas van locale transportmiddelen. Sinds een paar jaar veel gebruik van de fiets voor de verplaatsing in de landen.. Al fietsend maak je de omgeving en mensen intensiever mee wat het meer een reis dan vakantie maakt...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 152612

Voorgaande reizen:

05 April 2019 - 05 April 2019

The end of an era

01 Oktober 2018 - 01 Oktober 2018

Golden Triangle

27 Maart 2017 - 19 April 2017

Here we go again..

22 April 2016 - 13 Mei 2016

same same.. but different

29 September 2015 - 29 Oktober 2015

Wrapties goes Thailand

11 December 2014 - 24 December 2014

Prathet Thai....

18 December 2013 - 18 Januari 2014

Cuba libre..

13 December 2012 - 14 Januari 2013

duizend pagodes

25 Maart 2012 - 03 April 2012

Marsa Alam

12 November 2011 - 12 December 2011

Vietnam..again

10 December 2010 - 01 Januari 2011

duiken sipadan

28 November 2009 - 27 Februari 2010

Reis(t)trappen

26 November 2005 - 24 December 2005

Amsterdam - Dakar / Barreltocht

Landen bezocht: